Norge er i starten av andre smittebølge og viruset har spredt seg så raskt, at det har nådd alle fylker i landet. Regjeringen gjør sitt beste for å redusere smitten og oppdaterer derfor løpende og innfører nye smitteverntiltak. Noen av de vist best kjente smitteforebyggende tiltak er, at vi som borgere skal holde oss mest mulig hjemme, ha minst mulig sosial kontakt til andre, holde god avstand til hverandre og holde hendene rene. Er du syk, må du holde deg hjemme og en god hånd- og hostehygiene og forsterket renhold er essensielle for å få kontroll på pandemien.

Mye har blitt snudd på hodet etter at Covid-19 viruset rammet og lammet samfunnet vårt i mars. Vi holder oss borte fra store forsamlinger, feirer minnedager i små grupper og for første gang på mange år, har vi nesten utelukkende vært på ferie i eget land. Mange har jobbet hjemmefra og flere butikker, restauranter og andre bedrifter har vært nødt til å stenge ned for å begrense spredningen av viruset og forhindre kollaps i helsetjenesten. Men der finnes også en bransje som tilsynelatende har blomstret opp som følge av krisen.

Ut av gågata, inn på nettet

Som følge av andre smittebølge velger flere og flere forbrukere å handle på nettet og netthandelen har hatt en historisk vekst med rekordomsetninger i 2020. I 2.kvartal 2020 steg netthandelen med 54 prosent i Norden, sammenlignet med samme periode i forrige år og statistikken fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser faktisk, at der er relativt lik andel i alle aldergrupper opp til 54 år, som har handlet på nett det siste året. Andelen faller gradvis med alderen, samtidig med at antallet av nordmenn som aldri har handlet på nett stiger. Den aldersgruppen som topper statistikken, og det er kanskje ikke så overraskende, er mellom 35 og 44 år. Her har utrolige 96 prosent handlet på nett i løpet av de siste 12 måneder, mens 81 prosent også har handlet online innenfor de siste 3 måneder.
I pandemiens begynnelse prioriterte forbrukerne å handle ut fra grunnleggende behov som mat og helseprodukter – et gjennomsnitt på 61 prosent av forbrukerne hadde prioritert utgiftene sine og gitt avkall på å kjøpe nye klær og andre forbruksvarer. Dette har stort sett endret seg igjen og antallet av småpakker fra nettbutikker i postkassen har aldri før vært så høy som nå om dagen. Blant favorittene er utstyr til dataspill, garn og bøker. Men også varer som snus kan med fordel kjøpes på nett. Nettbutikker som Snusdirect har et større utvalg av snussorter, er billigere enn konkurrentene med fysiske butikker og du kan velge å få din pakke i postkassen eller pose på døren, og dermed unngå direkte kontakt og minske smitterisikoen betydelig.

Permanente endringer

Det er mye som tyder på at endringene i forbruksmønstrene forårsaket av pandemien er permanente og det blir spennende å se hvilken konsekvens dette kommer til å ha på arbeidsplasser, som det kanskje ikke er etterspørsel etter i markedet mer. Men samtidig skaper dette også nye arbeidsplasser. Blant annet posten opplever en rekordstor pågang, og har ansatt 600 nye medarbeidere for å kunne håndtere presset fram mot jul.